Stan uzwojenia silnika – konieczne prace diagnostyczne

Stan uzwojenia silnika – konieczne prace diagnostyczne

8 sie 2018

Badanie stanu uzwojenia jest tylko jednym z elementów okresowego przeglądu urządzeń, jakie należy wykonywać w danym obiekcie. Należy zwrócić również uwagę na:

  • pomiar wibracji części ruchomych,
  • badanie termograficzne,
  • laserowe osiowanie i wyważanie dynamiczne.

Regularne przeglądy są wiec koniecznością dla uniknięcia nieplanowanych przestojów w pracy maszyn i urządzeń.

Parametry wymagające kontroli podczas okresowych przeglądów

Aktualny stan i stopień zużycia silnika może zostać zweryfikowany dzięki analizie zróżnicowanych parametrów. Do najważniejszych czynników weryfikujących aktualne warunki pracy urządzenia oraz stan kontrolera czy izolacji uzwojenia należą:

• Temperatura pracy silnika - wzrost temperatury silnika elektrycznego oznacza skrócenie jego trwałości. Zbyt wysoka temperatura pracy powoduje degradację izolacji uzwojenia i zużycie łożysk wirnika.

Parametry zasilania - niewłaściwe parametry zasilania mogą być przyczyną przegrzewania się silnika.

Rozruch i zatrzymanie – przy zmniejszonej liczbie rozruchów i zatrzymań zredukowana zostanie ilość generowanego ciepła.

Warunki pracy - częste powiązane z tym czynnikiem problemy to zablokowane otwory wentylujące czy wysoka temperatura otoczenia.

• Kontrola zabezpieczeń przeciwzwarciowych i przeciążeniowych.

Diagnostyka silnika – podstawowe badania

- pomiar wibracji części ruchomych,

- badanie termograficzne,

- laserowe osiowanie i wyważanie dynamiczne.

Korzyści i warunki badań uzwojeń silnika

  • Jest metodą nieinwazyjną i pozwala na kontrolę silników, a także generatorów i transformatorów.
  • Nie muszą być wykonywane osobno, awraz z pomiarem prądu.
  • Pozwalają ustalić cykl życia silnika
  • Minimalizują ryzyko wystąpienia awarii
  • Obniżają koszty potencjalnych napraw
  • Stabilizują wydajność produkcji
  • Natychmiastowa informacja o badanych parametrach pozwala szybko ocenić stan napraw oraz żywotność maszyny

Badanie silnika za pomoca kamery termowizyjnej

Wymagania dotyczące badań uzwojeń silnika

Pomiar rezystancji izolacji powinien zostać przeprowadzony bez podłączonych urządzeń oraz przewodów zasilających, a temperatura izolacji nie powinna być niższa niż 10C.

Megaomomierze (mierniki izolacji) o napięciu znamionowym probierczym:

  • 500 V - dla uzwojeń maszyn na napięcie znamionowe do 500 V,
  • 1000 V - dla uzwojeń maszyn na napięcie znamionowe większe od 500 do 1000 V.
  • 2500 V - dla uzwojeń maszyn i urządzeń pomocniczych na napięcie znamionowe powyżej 1kV

Badania rezystancji uzwojeń powinny być wykonywane w przypadku urządzeń grupy I o mocy większej niż 250 kW oraz w przypadku urządzeń o napięciu znamionowym powyżej 1 kV bez względu na moc. Reguluje je norma PN-IEC 60364-6-61:2000.

Wymagania techniczne dotyczące badań silnika

Kontrole wymagają zapewnienia również odpowiedniego oprzyrządowania do pomiaru rezystancji izolacji i diagnostyki uzwojeń silnika elektrycznego.

Polecane produkty:

Polecane kategorie:

Polecane akcesoria:

Jeśli uważasz, że możemy poprawić ten artykuł dzięki Tobie, prosimy o kontakt pod adresem: [email protected]. Dziękujemy - Zespół Conrad.