Ciekawostki o kołach zębatych, zębatkach silnikowych i przekładniach

    W tej kategorii modelarstwa technicznego znajdziesz akcesoria do budowy maszyn, takie jak koła zębate, zębatki silnikowe, przekładnie stożkowe i ślimakowe. Możliwości zastosowania są bardzo różnorodne i sięgają od funkcjonalnych pojazdów, pociągów, samolotów i statków, poprzez prototypy, np. maszyn lub wirników w wiatrakach, aż po małych codziennych pomocników w praktycznych procesach automatyzacji. Koła zębate służą na przykład do majstrowania przy małych zegarach.

    Co to są koła zębate?

    Koła zębate to elementy, które powodują zmiany w ruchu. W większości przypadków przenoszona jest siła i zmieniany jest kierunek. Przekładnie działają mechanicznie: wymagają napędu (prime mover), który podaje energię. Energia ta po stronie wyjściowej zamieniana jest na korzyść napędzanej maszyny.

    Nasza praktyczna wskazówka

    Przekładnie mają stronę wejściową i stronę wyjściową. Pomiędzy nimi doprowadzana jest energia zamieniana na pracę. Pasy napędowe do przekazywania energii napędowej do maszyny napędzanej znajdziesz tutaj!

    Jakie elementy przekładni są dostępne dla modelarzy?

    Technika przekładniowa jest realizowana przez elementy mechaniczne. Rynek komponentów modelarskich oferuje prawie wszystko, co jest stosowane również w dużych maszynach. W naszym sklepie modelarze, hobbyści, a także komercyjni projektanci prototypów i miniaturowych konstrukcji znajdą to, czego szukają.

    Koła zębate i akcesoria

    Koła zębate czołowe, zwane również walcowymi, są najczęściej stosowanymi przekładniami. Zęby znajdują się na zewnętrznej krawędzi koła. Koło zębate czołowe zazębia się ze swoim kołem zębatym przeciwnym. W przekładni zębatej czołowej osie obu kół zębatych biegną równolegle. Możliwe są również przekładnie walcowe, podwójne przekładnie walcowe i przekładnie łukowe.

         

    Przekładnie zębate czołowe

    Są popularne ze względu na ich prostą konstrukcję, która wymaga niewielu ruchomych części, a także ze względu na wysoką wydajność. Moc w tym przypadku jest przekazywana bezpośrednio mechanicznie, gdy elementy dwóch kół zębatych czołowych zazębiają się. Z drugiej strony wadami są strukturalnie małe przełożenia i stosunkowo głośna praca, gdy wszystkie zęby zazębiają się pojedynczo.

    Przekładnie stalowe

    Są wykonane z metalu i dlatego są szczególnie wytrzymałe. Nadają się do funkcjonalnych modeli maszyn, podczas gdy koła zębate z tworzywa sztucznego i drewna w miniaturowych replikach zwykle tylko imitują wizualne wrażenie oryginałów. Stalowe koła zębate są również wykorzystywane w kreatywnym rozwoju prototypowych kół zębatych lub do symulacji procesów przemysłowych, a także w zegarach.

    Kombinacje kół zębatych

    Składają się z większego i mniejszego koła zębatego o różnej liczbie zębów. Oba są trwale zgrupowane z jednego odlewu i dzięki temu mają tę samą oś obrotu.

    Zespoły kół zębatych

    Zazwyczaj zawierają kilka kół zębatych, które można zmontować w jeden lub więcej zespołów zębatych. Przeważnie koła zębate z podstawowego zaopatrzenia hobbystów są wykonane z tworzywa sztucznego lub drewna i dlatego nadają się do eksperymentów z niedrogimi konstrukcjami modelowymi, które są szybko gotowe do użycia za pomocą odrobiny kleju.

    Regały zębate

    To stojaki z wylotami kół zębatych, na których koło zębate może poruszać się tam i z powrotem. Takie sparowanie nazywa się przekładnią zębatą.

    Przy okazji: prawdziwe koleje zębate poruszają się również na zębatych listwach. Nazywane są one szynami zębatymi ze względu na ich specjalny rozmiar i długość.

    Wskazówka dotycząca wyszukiwania: Przekładnie pasowe składają się z koła zębatego i pasa, które wzajemnie się zazębiają. Najbardziej znanym przykładem zastosowania jest łańcuch w rowerze. W naszym sklepie modelarskim znajdą Państwo

    Przekładnie stożkowe

    W przekładniach stożkowych moc przenoszona jest przez koła zębate stożkowe. Przenoszą one momenty i ruchy obrotowe. Ponieważ wał wejściowy i wyjściowy są ustawione względem siebie pod kątem, przekładnie z przekładniami stożkowymi nazywane są również przekładniami kątowymi.

    Zębatka silnikowa

    W parach przekładni, mniejsza z nich z reguły wykonuje ruch. Mniejsze koło zębate nazywane jest zębatką - stąd nazwa zębatka silnikowa. Zębatka silnikowa przenosi siłę strony napędowej na większe koło zębate, które zmienia kierunek ruchu i zazwyczaj również przełożenie, tzn. odległość między krawędziami zębów (z małej zębatki na większe koło zębate).

    Wskazówka: Tutaj w naszym sklepie znajdziesz środek do zabezpieczania gwintów do przykręcenia śruby zaciskowej zębnika silnika.

    Przekładnie ślimakowe

    Zespoły przekładni ślimakowych należą do kategorii przekładni walcowych. Składają się ze ślimaka w kształcie śruby oraz ślimacznicy - koła zębatego, które zazębia się ze ślimakiem. To,  czy koło zębate napędza ślimak, czy odwrotnie, zależy od zastosowania. Zestawy kół ślimakowych w naszym sklepie zawierają zarówno ślimak, jak i powiązane z nim koło ślimakowe.

    Środki smarne, które zapewniają względnie bezzużyciową pracę kół zębatych, można znaleźć u nas w sklepie!