bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Porady

Wiedza o elektronicznym asystencie parkowania

Czy to nowy samochód, czy młody używany – wielu pomocników elektronicznych jest już często na pokładzie. Jeśli nie, możesz je łatwo uzupełnić, dzięki czemu możliwe jest również czujniki parkowania. Nasz przewodnik powie Ci, co musisz wiedzieć o tych czujnikach, za pomocą ostrzeżeń akustycznych, a nawet wizualnych, i co należy wziąć pod uwagę podczas modernizacji.

  • Co to są czujniki parkowania?

  • Sposób i działanie asystenta parkowania

  • Kryteria wyboru asystenta parkowania

  • Nasza praktyczna wskazówka

  • Na co należy zwrócić uwagę podczas dodatkowego asystenta parkowania?

Co to są czujniki parkowania?

System parkowania - zwany w języku angielskim Park Distance Control (PDC) - należy do systemu wspomagania w pojeździe. System pomaga kierowcy podczas parkowania pojazdu, was zaletą jest to, że parking znajduje się w ciasnych i nieprzejrzystych warunkach, i ostrzega przed przeszkodami, jak w innych samochodach.

W tym celu emitowany jest sygnał dźwiękowy lub optyczny w kabinie kierowcy, który pozwala na dokładne oszacowanie odległości pomiędzy częściami pojazdu a przeszkodami. Sygnał akustyczny jest słyszalny przerywany. Im krótsze przerwy między sygnałami dźwiękowymi, tym bliżej przeszkody znajduje się pojazd. Jeśli sygnał dźwiękowy jest ciągły, odległość jest tak mała, że samochód nie powinien być dalej przemieszczany w kierunku przeszkody.

Wspomagane jest akustyczne ostrzeżenie w wielu przypadkach o wyświetlaczu komputera pokładowego lub systemu nawigacji. Przy tym wykorzystuje się graficzne przedstawienia w odcieniach szarości lub kolorach, które umożliwiają systemy kontroli parkowania jednoznaczne określenie odległości.

Kolejną formą ostrzeżenia są sygnalizatory uruchamiane po wrzuceniu biegu wstecznego, a następnie przerywany sygnał ostrzegający osoby znajdujące się w pobliżu pojazdu, w przypadku cofania pojazdu samochodowego, w większości samochodów ciężarowych.

Inny wariant to kamera (kamera cofania), która w czasie rzeczywistym odbije się na rzeczywistym stosunku wokół samochodu.

 

Sposób i działanie asystenta parkowania

Podstawowa zasada dotycząca dźwiękowych systemów parkowania lub optycznych sygnałów ostrzegawczych dla kierowcy opiera się na interpretacji sygnału ultradźwiękowego. Czujnik parkowania emituje impulsy akustyczne w zakresie częstotliwości, który nie jest słyszalny dla ludzkiego ucha. Mierzy się czas, jaki upłynął do ponownego przybycia odbitych od przeszkody fal dźwiękowych. Na tej podstawie oblicza się odstęp od przeszkody.

Mały przykład arytmetyki: Prędkość dźwięku w suchym powietrzu i 20 stopni Celsjusza wynosi 343 metrów na sekundę. Powoduje to: Jeśli w odległości dokładnie jednego metra od pojazdu znajduje się przeszkoda, emitowany impuls dźwiękowy dociera ponownie do czujnika po 5,83 milisekundach (tam iz powrotem, czyli na odległość 2 metrów). Informacje te przetwarza kontroler dla wszystkich zamontowanych czujników, aby pojazd był chroniony, w zależności od liczby i miejsca montażu, przez czujniki parkowania z tyłu i/lub z przodu. Pojazd odróżnia się od tyłu i od przodu głównie dzięki wysokości dźwięku sygnału ostrzegawczego.

W przypadku asystenta parkowania w przednim zderzaku dodatkowo rejestruje się, czy pojazd porusza się szybko lub po prostu powoli obraca się, aby zapobiec nieoczekiwanym przypadkom podczas jazdy.

Rozróżnia się przewodowe i bezprzewodowe czujniki parkowania. Przewodowe systemy są znacznie tańsze. Wadą tych systemów jest dość kosztowna instalacja podczas modernizacji, ponieważ niezbędne kable muszą być ułożone za pokrywami, pod osłonami oraz w wyniku przerw w karoserii, a także podłączone do lokalnych źródeł zasilania. Z tym mamy do dyspozycji wysoką niezawodność. Natomiast bezprzewodowe czujniki parkowania oszczędzają większe nakłady na instalację. Używają pasma „Short Ranges Device” dla Europy o częstotliwości 868 megaherców. 

Niektóre systemy Distance Controls są dodatkowo wyposażone w system ostrzegania przed innymi kierowcami pojazdów. Rozpoznają pojazdy zbyt blisko własnego samochodu i emitują sygnały optyczne i/lub akustyczne.

Wszystkie czujniki parkowania PDC są zasilane przez układ elektroniczny pojazdu. W celu uproszczenia instalacji elektrycznej są sterowane napięciem lampy cofania.

 

Kryteria wyboru asystenta parkowania

Czujniki parkowania w samochodzie, umieszczone w naszym sklepie internetowym, są podzielone na kategorie radiowych czujników parkowania, przewodowych czujników parkowania i ostrzegania o cofania. Ponadto dostępne są zapasowe czujniki parkowania do wymiany uszkodzonych czujników. Systemy mogą wybrać napięcie robocze 12 lub 24 V.

W przypadku sposobu montażu różnimy się pod względem budowy i czujników montażowych. Dla fanów szybkiego rozwiązywania problemów dostępne są również przewodowe alarmy cofania, które są zintegrowane z uchwytem na tablicę rejestracyjną.

Miejsce montażu wyróżnia się od przodu do tyłu, w przypadku tego ostatniego obejmuje również kompletne systemy montażu z przodu i z tyłu.

Dwa kryteria wyboru, które należy wziąć pod uwagę w zależności od rozmiaru pojazdu, to maksymalny zasięg czujnika od 95 do 200 cm oraz minimalny zasięg czujnika od 10 do 40 cm.

Dostępne są również modele o specjalnym udogodnienia, takie jak samonastawny i stały poziom dźwięku, zmiana koloru na wyświetlaczu podczas zbliżania się oraz systemy „mówiące”.

Dodatkowo można wybrać rodzaj sygnalizacji: Akustycznie lub wizualnie, przy czym czujniki parkowania o „optycznym” mogą zawsze dostarczać sygnał dźwiękowy.

 

Nasza praktyczna wskazówka

Należy ściśle przestrzegać wymiarów oraz wskazówek dotyczących miejsca dla czujników. Systemy wyposażenia są również skoordynowane, aby zapewnić jak najdokładniejsze ostrzeżenia. W przypadku lekko ściętych zderzaków dostępne są zwykle pierścienie wyrównawcze do czujników, aby zapewnić odpowiednią poziomą pozycję montażową.

Na co należy zwrócić uwagę podczas dodatkowego asystenta parkowania?

 

Prace przy instalacji elektrycznej pojazdu należy zawsze odłączać akumulator. Upewnij się, że w razie potrzeby kody do ponownego uruchomienia są dostępne np. w radiach samochodowych.

Do czystej pracy z częściami karoserii lub zderzakiem wymagane są specjalne wiertła. Niektórzy dostawcy dostarczają zestawy PDC w celu ich modernizacji.

W pojazdach wyposażonych w światła tylne w technologię LED modernizacja asystenta parkowania może prowadzić do zakłóceń.

W przypadku montażu czujników parkowania w zderzakach z metalu potrzebne są odpowiednie adaptery.

W przypadku samodzielnego montażu przy modernizacji: Przed rozpoczęciem pracy sprawdź ostrożnie punkt montażowy, czy można wykonać bezpieczne wiercenie, bez uszkadzania kabli, modułów lub wsporników montażowych. Może okazać się właściwe, aby usunąć zderzak, aby sprawdzić, które części pojazdu są w stanie znajdować się za nimi. Znacznie zwiększa to bezpieczeństwo podczas wiercenia.

Czujniki pomocy elektronicznej do parkowania nie mogą być zabrudzone ani częściowo zasłonięte zanieczyszczeniami, lodem lub śniegiem.

Elektroniczne wspomaganie parkowania pomaga kierowcy podczas cofania i parkowania. Nie może ona jednak zastąpić uwagi kierowcy. Podczas manewrowania samochodem z pomocą przy parkowaniu należy zawsze pamiętać o istniejącym zaczepie przyczepy.