Interesujące fakty na temat skali N



    Na co należy zwrócić uwagę budując makietę w skali N??

    • Lokalizacja instalacji
    • Kształt podłoża urządzenia
    • Planowanie toru
    • Temat i epoka instalacji
    • Wybór terenów wiejskich
    • Nachylenie
    • Zakręty i serpentyny


    Jakie akcesoria są dostępne w skali N?

    Pojazdy i figurki

    Sklep internetowy Conrad oferuje malowane i niepomalowane figurki. W przypadku pojazdów można wybierać między samochodami osobowymi, ciężarówkami, autobusami i pojazdami użytkowymi. Dzięki licznym akcesoriom do budowy ulic, takim jak drogi, kostka brukowa, parkingi i systemy oświetlenia, można zaprojektować kompletną infrastrukturę.
    Budownictwo Centrum makiety kolejowej jest oczywiście stacja i inne budynki związane z koleją. Ponadto w sklepie znajdują się liczne budynki miejskie i wiejskie, a także obiekty przemysłowe i handlowe. Ogrodzenia, cegły i akcesoria dekoracyjne zapewniają realistyczne odwzorowanie.
    Budowa toru Tory są linią napędową makiety kolejowej. Do dyspozycji są produkty głównych producentów, takich jak Fleischman, KATO czy Minitrix.
    Sygnalizacja świetlna Dzięki naszej gamie produktów można łatwo zrealizować kompletne systemy sygnalizacji świetlnej. Dostępne są różne zestawy sygnalizacyjne, oświetleniowe i pojedyncze lampy.
    Wagony Znajdziesz również znanych producentów wagonów pasażerskich i towarowych, takich jak Fleischmann, Arnold, Minitrix i KATO.
    Pociągi i lokomotywy

    Pociągi i lokomotywy ożywiają makiety kolejowe.


    Łatwe wprowadzanie - szybkie znalezienie właściwego rozwiązania

    Właściwy rozstaw - szybko znaleziony

    Nasza tabela rozmiarów z odpowiadającymi im szczegółowymi opisami, służy jako podstawa do podjęcia decyzji. Wystarczy dowiedzieć się, co najbardziej nam odpowiada. Niezależnie od tego, jaką ścieżką podążasz lub jakie sygnalizatory chcesz ustawić: chętnie pomożemy Ci radą i wsparciem!

    Rozmiar IIm - wielka atrakcja na świeżym powietrzu
    Skrajnia IIm jest repliką skrajni wąskotorowej (metrowej) w skali 1:22,5. Często określana jest również jako skala G, wywodząca się od obszaru użytkowania, czyli ogrodu.

    Skala H0 - klasyka dla wymagających klientów
    Dbałość o szczegóły i właściwości napędowe tego modelu kolejowego w skali 1:87 nie mogą być już przewyższone. Podczas gdy większość producentów polega na dwutorowym systemie prądu stałego, firma Märklin jest jedynym producentem na dużą skalę, który od wielu lat oferuje sprawdzony system prądu przemiennego z centralnym przewodnikiem.

    Skala N - na najmniejszej przestrzeni
    W skali N (1:160) można projektować duże układy na niewielkiej przestrzeni. W porównaniu do H0, wymagana jest tylko jedna czwarta powierzchni.

    Skala Z - mała fascynacja
    Najmniejszy na świecie masowo produkowany model kolejowy w skali 1:220 został wprowadzony przez Märklin w 1972 roku i od tego czasu stanowi największą atrakcję.

    Tabela poglądowa różnych rozstawów kół

    Rozmiar (wielkość znamionowa)
    Skala (w mm) Model/rozstaw kół (w mm) Wzór/rozstaw kół (w mm)
    llm 1:22,5 45 1000 
    1:32  45  1435 
    1:45**  32  1435 
    0m  1:45  22,5  1000 
    00*  1:76  19  1435 
    EM  1:76  18  1435 
    00  1:76  16,5  1435 
    H0  1:87  16,5  1435 
    H0m  1:87  12  1000 
    H0n3 1:87  10,5  915 
    H0e  1:87  780 
    H0n2 1:87  610 
    TT 1:120  12  1435 
    N 1:160  1435 
    Z 1:220  6,5  1435 


    Opis wyposażenia taboru kolejowego

    Pojedynczy sygnał górny z przodu


    Sygnał jednokierunkowy, zmienia się wraz z kierunkiem jazdy


    Dwuświatłowe reflektory z przodu


    Dwupunktowe reflektory przednie i tylne


    Dwuświatłowy sygnał główny, zmieniający się wraz z kierunkiem jazdy


    Trzyświatłowy sygnał górny z przodu


    Przednie i tylne reflektory z trzema światłami


    Trzy światła przednie, zmieniające się wraz z kierunkiem jazdy


    Czerwone światło tylne


    Dwa czerwone światła tylne


    Trzy światła przednie i dwa czerwone światła tylne, zmieniające się wraz z kierunkiem jazdy


    Dwa światła przednie i dwa czerwone światła tylne, zmieniające się wraz z kierunkiem jazdy


    Trzy światła przednie i białe światło tylne, zmieniające się wraz z kierunkiem jazdy


    Łącznik zamknęty 


    Zestaw kołowy DC do wymiany


    Wymiana zestawu kołowego na prąd zmienny


    Lokomotywa w wersji na prąd stały


    Lokomotywa w wersji na prąd zmienny


    Z wbudowanym oświetleniem wewnętrznym


    Przygotowany do oświetlenia wewnętrznego


    Z wbudowanym wyposażeniem wewnątrz


    Możliwość przełączenia na pracę w sieci trakcyjnej


    Metalowe podwozie lokomotywy


    Podwozie i nadbudowa lokomotywy wykonane głównie z metalu


    Podwozie wagonu wykonane z metalu


    Podwozie i nadwozie wagonu wykonane głównie z metalu


    Interfejs cyfrowy


    Lokomotywa w wersji cyfrowej


    Wbudowana elektronika dźwiękowa


    Ilustracja przedstawia wstępną próbkę lub zdjęcie prototypu

    Opis rozmieszczenia torów, w tym taboru
    Materiał

    Dla skrajni lub rozmiaru Z (skala 1:220)


    Dla rozstawu N lub rozmiaru (skala 1:160)


    Dla rozstawu lub rozmiaru TT (skala 1:120)


    Dla rozstawu lub rozmiaru H0E (skala 1:87)


    Dla rozstawu lub rozmiaru H0m (skala 1:87)


    Dla rozstawu lub rozmiaru H0 (skala 1:87)


    Dla toru lub rozmiaru 1 (skala 1:32)


    Dla rozstawu IIm (LGB, skala 1:22,5) (potocznie: kolej ogrodowa)


    Dla IIm


    Opis epokowej przydatności pojazdów, świateł, budynków, akcesoriów wyposażenia i taboru kolejowego

    Możliwość wykorzystania od epoki I


    Możliwość użycia od epoki II


    Możliwość użycia od epoki III


    Możliwość użycia od epoki IV


    Możliwość użycia od epoki V


    Możliwość użycia od epoki VI

    FAQ: Najczęściej zadawane pytania dotyczące modeli w skali N

    Jak wygląda sensowne planowanie trasy?
    Częstym błędem podczas budowania makiet kolejowych jest maksymalne wypełnienie dostępnej powierzchni torami i punktami. Tory nie tylko leżą, ale łączą miejsca w sensowny sposób. Układ w makiecie kolejowej powinien być dokładnie przemyślany. Obecnie wiele programów internetowych pomaga w planowaniu torów.

    Jak uniknąć błędów technicznych podczas budowania modeli kolejek?
    Konstruowanie budynków, układanie torów, wyrównywanie terenu, tworzenie elementów krajobrazu lub okablowania - wszystko to wymaga doświadczenia i umiejętności. Dlatego przed przystąpieniem do budowy kompletnego odcinka kolejowego należy najpierw wypróbować techniki na małych częściach..

    Co jeśli stracę cierpliwość w połowie projektu?
    Utrzymanie entuzjazmu przez długi czas budowy modelu kolejowego nie jest łatwe. Dlatego należy zadbać o to, aby ulubione pociągi mogły jeździć tak szybko, jak to możliwe. Gdy małe części krajobrazu zostaną ukończone, entuzjaści modelarstwa kolejowego mogą już cieszyć się szczegółami tych zakątków. Wprawia ich to w dobry nastrój i motywuje do dalszej rozbudowy makiety.