Link bezpośredni
  • Conrad
  • Moje konto

    Zaloguj / Rejestracja

  • Koszyk

  • Wyprzedaż - sprawdź najlepsze okazje cenowe! Wyprzedaż - sprawdź najlepsze okazje cenowe!
  • Kategorie tematyczne
    Przemysł
    Infrastruktura
    Serwisy profesjonalne
  • Oferta
    Conrad - Your Sourcing Platform
    Promocje
    Wyprzedaż
    Nowości
    Bestsellery
    Strefa Porad
  • Serwisy
    E-Procurement
    Zapytanie ofertowe
    Produkty spoza katalogu
    Przedłużona gwarancja
    Serwis kalibracji
    Role Management System
  • Nasze produkty
  • Moje konto
  • Lista obserwowanych
  • Wyloguj
Conrad
  1. Start
bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-table star tooltip warning wishlist

Sterownik silnika krokowego

Niezależnie od tego, czy chodzi o skaner płaski, drukarkę 3D czy maszyny CNC – bez silników krokowych i specjalnie dostosowanych do danego zastosowania sterowników silników krokowych urządzenia te nie działałyby. Tutaj można przeczytać, jak działają silniki krokowe i jaką ważną rolę odgrywają w tym sterowniki.

  • Czym są silniki krokowe?

  • Rodzaje i konstrukcje

  • Kryteria wyboru sterownika silnika krokowego

Schrittmotor, Encoder, Antrieb und Steuerung


Czym są silniki krokowe?

Schrittmotor 3nm

Silnik krokowy to bezszczotkowy silnik prądu stałego o charakterystyce synchronicznej. W odróżnieniu od standardowych silników elektrycznych nie pracuje on ciągle po doprowadzeniu napięcia, lecz działa jak cyfrowe urządzenie wejścia/wyjścia, umożliwiające precyzyjne uruchamianie i zatrzymywanie ruchu.

Budowa silników krokowych opiera się na uzwojeniach statora, rozmieszczonych koncentrycznie, przez które przepływa prąd. Uzwojenia te można przełączać z dużą częstotliwością. W efekcie wirnik obraca się o niewielki, dokładnie określony kąt. Poszczególne etapy tego ruchu nazywane są krokami.

Silniki krokowe pracują zazwyczaj w systemie sterowania cyfrowego i stanowią kluczowy element w systemach pozycjonowania opartych na zamkniętej pętli regulacji ruchu. Odpowiednie mechanizmy pozwalają im na przemieszczanie się w przestrzeni wzdłuż określonych współrzędnych. Do realizacji ruchu w trzech osiach - X, Y i Z - wystarczą trzy silniki.

Przykładem zastosowania takiego układu jest elektryczne sterowanie lusterkami bocznymi w samochodach. Dwa silniki umożliwiają stopniowe ustawienie lusterek w pionie i w poziomie. Podobny, dwuwymiarowy system sterowania wykorzystują skanery płaskie oraz drukarki atramentowe. Trzeci silnik, obsługujący ruch w osi pionowej, znajduje zastosowanie w drukarkach 3D oraz maszynach CNC.

Silniki krokowe są powszechnie stosowane w ramionach robotycznych, choć w takich układach często wykorzystuje się również serwomotory. Kluczowa różnica między tymi typami silników dotyczy liczby kroków. Silniki krokowe charakteryzują się wysoką rozdzielczością – zazwyczaj od 50 do 200 kroków. Dla porównania, serwomotory działają często przy liczbie kroków mniejszej niż 50. Taka charakterystyka sprawia, że silniki krokowe w zamkniętym układzie sterowania (tzw. closed-loop) pracują w sposób inkrementalny, z zachowaniem równomiernych impulsów sterujących.

Jednakże silniki krokowe mają również swoje ograniczenia. Przy wyższych prędkościach pracy tracą znaczną część momentu obrotowego – w niektórych przypadkach nawet do 80%. Generują także wibracje i są podatne na problemy związane z rezonansami. Dodatkowo podczas pracy wytwarzają ciepło, co w określonych zastosowaniach może stanowić istotną wadę.



Rodzaje i konstrukcje

Silnik krokowy to rodzaj silnika elektrycznego, który działa w oparciu o impulsy cyfrowe, a nie o stałe napięcie. Od strony zasady działania różni się istotnie od typowego silnika prądu stałego.

W konstrukcji silnika krokowego stosuje się układ otwarty, w którym sekwencja impulsów przekłada się na określoną liczbę obrotów wału. Każdy obrót wymaga konkretnej liczby impulsów, z których każdy odpowiada jednemu krokowi - niewielkiemu przyrostowi obrotu.

Dzięki temu silnik krokowy można precyzyjnie sterować za pomocą impulsów zliczających. Sam proces zliczania pozwala określić stopień przemieszczenia wału bez konieczności stosowania sprzężenia zwrotnego, jak ma to miejsce w przypadku serwomechanizmów czy innych systemów pozycjonowania.

Wyróżnia się trzy podstawowe typy silników krokowych: modele o zmiennej reluktancji magnetycznej, silniki z magnesem trwałym oraz wersje hybrydowe.

Silnik krokowy o zmiennej reluktancji wyposażony jest w wielobiegunowy wirnik wykonany z miękkiego żelaza oraz uzwojony stojan. Typowo pracuje z kątem kroku w zakresie od 5 do 15 stopni i osiąga stosunkowo wysokie częstotliwości kroków. Nie posiada momentu spoczynkowego.

Schrittmotor

Silnik krokowy z magnesem trwałym różni się od silnika o zmiennej reluktancji zastosowaniem bezuzębionych wirników z magnesami trwałymi. Wirniki te są namagnesowane poprzecznie względem osi. Przy sekwencyjnym wzbudzaniu czterech faz rotor wykonuje ruch obrotowy pod wpływem przyciągania przez bieguny magnetyczne. Tego typu silnik charakteryzuje się zazwyczaj kątem kroku w zakresie od 45 do 90 stopni. Osiąga niskie prędkości skokowe, natomiast zapewnia wysokie momenty obrotowe oraz bardzo dobre właściwości tłumiące.

Silnik krokowy hybrydowy łączy zalety modeli z magnesem trwałym oraz o zmiennej reluktancji. To najczęściej stosowany typ wśród silników krokowych. Zapewnia wysoki moment trzymający, bardzo dobre momenty dynamiczne oraz stabilną pracę przy dużych prędkościach krokowych. Umożliwia również realizację ruchu z krokiem od 0,9 do 5,0 stopnia.



Kryteria wyboru sterownika silnika krokowego

Przy wyborze odpowiedniego sterownika silnika krokowego kluczowe znaczenie mają trzy parametry: układ uzwojeń silnika, typ układu sterującego oraz tryb pracy krokowej. Rodzaj zastosowanego sterownika znacząco wpływa na ogólną wydajność systemu – w szczególności na moment obrotowy, moc wyjściową oraz prędkość pracy.

  • W przypadku dwufazowych silników krokowych wyróżnia się dwa podstawowe układy uzwojeń: unipolarny i bipolarny. Sterowniki unipolarne przeznaczone są do silników z sześcioma przewodami. Zamiast odwracania kierunku prądu w każdej fazie, sterownik przełącza przepływ prądu pomiędzy dwiema cewkami w danej fazie. Rozwiązanie to cechuje się prostszą obsługą i niższymi kosztami, jednak generuje moment obrotowy niższy o około 30% w porównaniu z odpowiednim układem bipolarnym, ponieważ wykorzystywana jest tylko połowa uzwojeń. Silniki unipolarne najlepiej sprawdzają się w aplikacjach wymagających niskich prędkości obrotowych.

    Sterowniki bipolarne obsługują silniki z czterema przewodami. W celu wprawienia w ruch wirnika, elektronika w sterowniku cyklicznie zmienia kierunek przepływu prądu w każdej fazie. Silniki bipolarne zapewniają wyższy moment obrotowy niż układy unipolarne, jednak ich konstrukcja jest bardziej złożona, co może wiązać się z wyższymi kosztami elektroniki sterującej. W przypadku układu bipolarnego możliwe jest połączenie uzwojeń równolegle lub szeregowo. Połączenie szeregowe umożliwia uzyskanie większego momentu obrotowego przy niskich prędkościach, natomiast połączenie równoległe pozwala osiągnąć wysokie momenty przy dużych prędkościach obrotowych.

  • Na wydajność silników krokowych istotny wpływ ma zastosowany układ sterujący, który można skonfigurować jako sterownik prądowy lub napięciowy. Sterowanie typu L/R określane jest jako napęd o stałym napięciu – do każdej cewki silnika przykładane jest dodatnie lub ujemne napięcie w celu ustalenia pozycji skokowej. Skrót L/R odnosi się do stosunku indukcyjności do rezystancji uzwojenia. Parametry te wpływają również na impedancję uzwojeń w zależności od prędkości skoków. Układy L/R mogą być stosowane zarówno do silników bipolarnych, jak i unipolarnych.

    Sterowniki typu chopper to układy o stałym prądzie – utrzymują one względnie stabilny przepływ prądu w każdej z cewek. Nazwa „chopper” pochodzi od sposobu działania, który polega na szybkim przełączaniu napięcia wyjściowego w celu regulacji prądu silnika. Najlepsze rezultaty osiąga się przy zastosowaniu uzwojeń o niskiej impedancji oraz najwyższym dostępnym napięciu zasilania. Sterowanie typu chopper znajduje zastosowanie niemal wyłącznie w silnikach bipolarnych. W porównaniu z napędem L/R, układ chopper pozwala na utrzymanie większego momentu obrotowego przy wyższych prędkościach, jednak wymaga bardziej rozbudowanej elektroniki – odpowiedzialnej za pomiar prądu i sterowanie przełączaniem.

  • Do trybów pracy silników krokowych zaliczamy pełnokrokowy, półkrokowy oraz mikrokrokowy. Sposób sterowania ruchem ma istotny wpływ na moment obrotowy silnika oraz jego rozdzielczość. Niektóre sterowniki silników krokowych umożliwiają przełączanie między trybem pełnokrokowym a półkrokowym. W przypadku napędów mikrokrokowych dostępna jest możliwość wyboru rozdzielczości – za pomocą przełącznika lub oprogramowania.

    Silniki pracujące w trybie pełnokrokowym wykonują ruchy w odstępach odpowiadających rzeczywistym magnetycznym pozycjom spoczynkowym. W tym trybie nie występuje elektroniczne zwiększenie rozdzielczości, a każdy impuls sterujący odpowiada jednemu pełnemu krokowi.

    W trybie półkrokowym najpierw zasilana jest jedna cewka, a następnie dwie na przemian, co powoduje obrót wirnika o połowę standardowego kroku. Pozwala to na uzyskanie dwukrotnie wyższej rozdzielczości kątowej. Ruch do kolejnej pozycji magnetycznej następuje po zmianie zasilania. Choć tryb półkrokowy generuje około 30% niższy moment obrotowy niż tryb pełnokrokowy, zapewnia płynniejsze działanie i lepszą precyzję pozycjonowania.

    Mikrokrokowanie to stosunkowo nowoczesna technika, która jest dziś szeroko wspierana przez silniki bipolarne. W tym trybie prąd w uzwojeniach jest kontrolowany w sposób umożliwiający dalsze podzielenie kroków między poszczególnymi biegunami. Dzięki temu jeden pełny krok może zostać rozbity na wiele mniejszych. Podobnie jak tryb półkrokowy, mikrokrokowanie charakteryzuje się obniżonym momentem obrotowym – także o około 30% w porównaniu z pełnym krokiem. Dodatkowo, każdy mikrokrok może wiązać się z nieco większym błędem niż pojedynczy pełny krok. Mikrokrokowanie znajduje zastosowanie przede wszystkim w systemach, które wymagają wysokiej precyzji oraz płynnego ruchu w szerokim zakresie prędkości.

    Przy wyborze sterownika do silnika krokowego warto również zwrócić uwagę na parametry użytkowe, takie jak możliwość programowania, zapisywania danych czy sposób obsługi. Istotna jest także kompatybilność z architekturą komputera lub magistralą komunikacyjną wykorzystywaną w danym systemie. W przypadku sterowania silnikami o dużej mocy należy pamiętać o zastosowaniu odpowiednich radiatorów zapewniających właściwe chłodzenie.

    Popularnym rozwiązaniem jest użycie sterowania za pomocą mostka H w połączeniu z płytką Arduino. Jest to układ scalony przeznaczony do sterowania małymi silnikami, który można wykorzystać także z niewielkim modułem Arduino Uno. Do najczęściej stosowanych standardów komunikacyjnych w systemach z silnikami krokowymi należą Ethernet, RS232, RS485, TTL oraz USB.

Schrittmotor-Treiber
  • Ponad 1 250 000 produktów

  • Konto handlowe

  • Wyceny RFQ i BOM

  • Wsparcie techniczne

  • Zlecenia terminowe

  • Centrum pomocy

  • Zamówienia

  • Dostawa

  • Zwrot  

  • Faktury

  • Gwarancja i reklamacje

  • Dyrektywa Omnibus w Conrad

  • O firmie

  • Conrad Sourcing Platform

  • Pracuj w Conrad

  • Aktualne promocje

  • Marki własne

  • Strefa porad

  • Certyfikaty

  • Informacje o dostępności cyfrowej

  • Usługi dla firm

  • e-Procurement

  • Zapytanie ofertowe

  • Zlecenia terminowe

  • Produkty spoza katalogu

  • Vulnerability Disclosure Program

  • Serwisy

  • Serwis kalibracji

  • Kategorie produktowe A-Z

  • Nasze marki A-Z

  • Centrum dokumentacji

  • Usługa cięcia kabli na metry

  • Katalogi

  • System zarządzania rolami zakupowymi

Newsletter

Proszę podać prawidłowy adres e-mail!

Metody płatności
  • PayU
  • PayPal
  • Blik
Media społecznościowe

Kontakt
12 622 98 00
Pon-Pt godz. 8:00-17:00
bok@conrad.pl
 

Wszystkie ceny bez podatku VAT i kosztów dostawy. Przekreślona cena to zawsze najniższa cena oferty z 30 dni przed obniżką.

Wszystkie ceny zawierają podatek VAT, nie obejmują kosztów dostawy. Przekreślona cena to zawsze najniższa cena oferty z 30 dni przed obniżką.

  • Regulamin

  • Informacje dla konsumentów

  • Polityka prywatności

  • Polityka plików cookies

Porównanie produktów
Lista obserwowanych