Głośniki samochodowe » Tuning głośników dla Twojego samochodu

    Chcesz zamontować nowe głośniki w swoim samochodzie i szukasz teraz odpowiednich zestawów lub obudów

    Jest wiele rzeczy, które należy wziąć pod uwagę - począwszy od projektu, poprzez zakres częstotliwości, aż do mocy.

    W naszym poradniku wyjaśniamy wszystkie punkty, które są ważne przed dokonaniem zakupu.



    Czym są głośniki samochodowe?

    Wszystkie głośniki stanowią elementy elektroniki użytkowej i są podłączone do urządzeń odtwarzających. Odwzorowują one mowę i śpiew z głośnością słyszalną dla ludzkiego ucha. Działa to dzięki temu, że w każdym głośniku znajduje się przetwornik dźwięku. Z odtwarzacza docierają sygnały elektryczne, które są przekładane na drgania mechaniczne przez przetwornik dźwięku.

    Aby spełnić tę funkcję, należy zainstalować takie elementy jak cewka, magnes stały i membrana. Ich wymagania przestrzenne i położenie stają się wyzwaniem w przypadku głośników w samochodach. Z jednej strony system musi być odpowiednio mały, a z drugiej wszyscy pasażerowie siedzą w ustalonym miejscu, co musi być uwzględnione przy natężeniu dźwięku.

    Głośniki samochodowe muszą być również zaprojektowane tak, aby były wystarczająco stabilne, żeby tolerować wibracje i wstrząsy podczas jazdy, a także wahania temperatury i ewentualnie wysoką wilgotność wewnątrz samochodu. W związku z tym do obudów i elementów składowych wybierane są szczególnie odporne materiały. Należą do nich tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, niemagnetyczne chwyty i membrany z wieloma powłokami.

    Do podłączenia głośników do urządzeń odtwarzających oraz do ich zasilania służą złącza. Połączenia elektryczne są złączami klasy samochodowej i również spełniają wysokie wymagania związane z użytkowaniem w samochodzie.

     

    Głośność w pojeździe

    Dobry samochodowy system hi-fi powinien dawać dobry dźwięk o przyjemnej głośności. Ważne jest jednak również zachowanie bezpieczeństwa na drogach. Ważne sygnały, takie jak syreny, muszą pozostać wyraźnie słyszalne.



    Jakie są rodzaje głośników samochodowych?

    Aby zmontować samochodowy system hi-fi, można oprzeć się na zestawach głośników lub kupić poszczególne elementy jako uzupełnienia lub części zamienne.

    W obu przypadkach trzeba najpierw wiedzieć, czy potrzebujemy głośników natynkowych czy do zabudowy

     


    Rodzaj konstrukcji: montaż na powierzchni lub wpuszczany

    Głośniki w samochodzie

    Najczęściej poszukiwane są głośniki wpuszczane. Obudowy mają płaską konstrukcję i dzięki temu przekonują jako elementy oszczędzające miejsce.

    Wkłada się je bezpośrednio do listwy wewnętrznej i zamyka w jednej płaszczyźnie. W ten sposób nie traci się miejsca dla pasażerów.

    Głośnik w karoserii samochodu

    Alternatywą są samochodowe głośniki montowane powierzchniowo. Mogą być umieszczone w pojeździe jako samodzielne. Wielu uważa je za łatwiejsze w montażu.

    Oprócz modeli umieszczanych na półce za tylną kanapą, są też głośniki natynkowe, które umieszcza się w miejscu na nogi.



    Rodzaje głośników: Od głośnika wysokotonowego do subwoofera

    Oprócz rodzaju konstrukcji, jako kryterium wyróżniające stosuje się również typ głośników. Dostępne są głośniki niskotonowe, średniotonowe i wysokotonowe.

    Często w jednym systemie instalowane są razem co najmniej dwa typy. Nazywa się je głośnikami 2-drożnymi lub współosiowymi.

    Głośnik współosiowy to połączenie głośnika średnio-wysokotonowego z głośnikiem nisko-średniotonowym.

    Jeśli jest wystarczająco dużo miejsca, stosuje się również 3-drożne głośniki składowe (systemy triax), które klasycznie łączą w sobie głośnik niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy. Dźwięk jest tu często lepszy.

    Jeśli chcesz kupić poszczególne typy głośników do modernizacji lub doposażenia, nie potrzebujesz głośnika komponentowego.

    Wybierz z oferty sklepu internetowego czyste głośniki wysokotonowe do samochodu lub subwoofery samochodowe. Te ostatnie są szczególnie przydatne, gdy w obrazie dźwiękowym trzeba odtworzyć niskie częstotliwości.

    Znajdziesz tu obudowy subwooferów do montażu, jak i modele z własną obudową.

    Kiedy konieczny jest dodatkowy wzmacniacz?

    Należy pamiętać, że rozróżnia się głośniki aktywne i pasywne. Modele aktywne posiadają już wzmacniacz. Z kolei głośniki pasywne muszą być dodatkowo sprzężone z wzmacniaczem mocy.



    Jakie cechy głośników samochodowych są ważne?

    Wymiary muszą oczywiście pasować do pojazdu, zwłaszcza w przypadku wbudowanych głośników. Ponadto gust decyduje o tym, jakie kształty i kolory są pożądane. Istnieją jednak trzy kluczowe cechy, na które należy zwrócić uwagę, aby uzyskać dobry dźwięk.

    Moc RMS

    Wartość ta podawana jest w watach i odgrywa istotną rolę w zdolności przenoszenia mocy przez głośniki samochodowe. RMS to skrót od "Root Mean Square", metoda pomiaru dla całego zakresu częstotliwości. W podanym zakresie mocy głośnik może być używany w sposób ciągły bez utraty dźwięku. Moc obliczeniowa poszczególnych modeli jest określana przez producentów i różni się znacząco pomiędzy urządzeniami prostymi a tymi z wyższej półki.

    Moc RMS wbudowanych głośników zaczyna się od 20 i sięga do 175 watów. 80 do 100 watów to dobra średnia wartość. Głośniki natynkowe oferują zazwyczaj niższą moc RMS. Zaczynają się one od dziesięciu i idą w górę do 75 watów. Moc RMS przetworników subwooferowych wynosi od 25 do 400 W, subwooferów z obudową od 50 do 800 W.

    Moc maksymalna

    Wartość ta podawana jest również w watach. Maksymalna moc odtwarzania muzyki jest wyższa niż moc RMS. Jest to jednak obciążalność impulsowa, która powinna trwać tylko kilka sekund.

    Celem tej wartości jest wskazanie zakresu mocy, w którym głośniki nie ulegną uszkodzeniu, jeśli zostaną zbyt mocno podkręcone na krótki czas.

    Maksymalna moc dla wbudowanych głośników może wynosić od 50 do 700 W.
    W przypadku głośników natynkowych wartość ta jest tu również mniejsza i dochodzi do 40-150 W.

    Maksymalna moc muzyki dla głośników niskotonowych wynosi od 80 do 1400 W, ta dla modeli z obudową od 150 do 1600 W.

     

    Impedancja

    Opór elektryczny wyrażany jest jako wartość omowa. Dwa, cztery i osiem omów to norma. W przypadku głośników pasywnych bez wzmacniacza należy zawsze upewnić się, że głośnik i wzmacniacz mocy mają taką samą impedancję.