bulkycostscartcheckbox-checkedcheckbox-uncheckedclosecomparison Folder home hook iso list Magnifier NEU picto-tablerating-stars star tooltip warning wishlist

Porady

Co wyróżnia model samochodu do spalania w terenie?

model samochodu offroad

Model samochodu terenowego z silnikiem spalinowym jest dobrze wyposażony do jazdy na nierównym i luźnym podłożu. Wynika to z następujących cech:

1. Duże koła z poręcznym profilem

Aby perfekcyjnie opanować fale, przejścia oraz wiercenia w terenie, modele samochodów Offroad wyposażone są w niezwykle duże koła. W połączeniu z miękkimi oponami, które z grubym profilem zapewniają maksymalną przyczepność nawet na luźnym podłożu, moc napędu może być doskonale wkomponowana w przyspieszenie.

2. Układ jezdny do zastosowania w terenie

Aby opony zawsze miały optymalny kontakt z podłożem podczas przyspieszania, hamowania lub jazdy na zakrętach, podwozia są przystosowane do obciążeń ekstremalnych. Pojedynczo zawieszone koła, niezwykle długie odcinki sprężyn i progresywne amortyzatory są równe nawet najbardziej szorstkie, a przy ich skakanie zapewniają, że płyta podwozia nie bez żadnych ograniczeń przeskoczy do podłoża.

3. Wydajny napęd

Bez względu na to, czy silnik benzynowy o wysokiej prędkości lub silnik benzynowy o dużej mocy - koncepcje napędu są zawsze tak zaprojektowane, aby kierowca miał więcej niż wystarczającą ilość mocy. W połączeniu z napędem na cztery koła powoduje to niezwykle płynne przyspieszenie na maks. Prędkości. A w pojazdach z napędem na tylne koła wystarczające jest delikatne prowadzenie gazu, aby pokonywać długie zakręty w spektakularnych odchyleniach.

4. Brzmiący dźwięk

W modelu samochodu spalinowego Offroad moc i dźwięk idą w parze. Oznacza to, że kierowca otrzymuje w imponujący sposób niesłyszalną informację dźwiękową o sposobie realizacji poleceń dotyczących sterowania gazem w modelu. Z drugiej strony widzowie bardzo szybko rejestrują hałas silnika, na którym odcinku trasy kierowca w pełni pobiera gaz.

Napędu elektrycznego i spalinowego gdzie są zalety i wady?

Nie ulega wątpliwości, że zarówno elektryczne, jak i spalinowe napędy mają swoje zalety i wady. Dla lepszego przeglądu najważniejsze argumenty podsumowaliśmy w tabeli:

   
KorzyściNiewielki poziom hałasu podczas pracyDługi czas jazdy dzięki niskiemu zużyciu paliwa.
 Brak pozostałości spalania lub oleju w pojeździe.Czas pracy jest ograniczony przez objętość zbiornika lub zapas paliwa.
 Łatwa obsługaNie wymaga drogich akumulatorów do jazdy i ładowarek.
 Nieskomplikowana mechanika, ponieważ funkcja hamowania jest realizowana przez silnik.Od razu po tankowaniu, gotowy do użycia.
 Funkcja cofania na regulatorem jazdy.Dźwięk silnika pasuje do potężnego silnika.
   
WadyCzas trwania biegu jest ograniczony do pojemności akumulatora.Hałas podczas pracy jest częściowo głośny i nieprzyjemny.
 W przypadku dłuższego czasu pracy wymagane są dodatkowe akumulatory.Pozostałości po spalaniu lub olej w pojeździe.
 Wymagana ładowarka do akumulatora do jazdy.Regulacja gaźnika wymaga wiedzy technicznej i doświadczenia.
 Przed użyciem należy naładować akumulatory napędowe.Mechanika może być pracochłonna, ponieważ stosowane są hamulce tarczowe.
 Dźwięk silnika nie pasuje do potężnego silnika.Bieg wsteczny jest możliwy tylko poprzez włączanie skrzyni biegów.

Jak widać w przeglądzie, oba rodzaje napędu mają zalety i wady. Ostatecznie każdy użytkownik musi samodzielnie zdecydować, czy najlepszym wyborem jest model samochodu spalinowego czy elektrycznego offroad.

Gdzie mogę ich jeździć z pojazdem spalinowym typu off-Road?

Carbon fighter

Pełne otwarcie przepustnicy przez żwirownię wprawia Cię w dobry nastrój!

Emisja hałasu powoduje, że znalezienie odpowiedniego terenu dla samochodów spalinowych Offroad nie jest tak łatwe. W związku z tym Komisja uznaje, że w przypadku pomocy na rzecz klubu piłki nożnej Kem one nie są w stanie uzyskać takiego wyniku.
Wiele klubów oferuje możliwość korzystania z trasy jako gościa za niewielką opłatą oraz zdobycie pierwszych doświadczeń w zakresie obsługi modelu samochodu spalinowego. Członkostwo w stowarzyszeniach nie jest zatem konieczne, ale mimo to istnieje możliwość korzystania z wiedzy fachowej członków stowarzyszenia.

Ponadto jazda na wyznaczonym torze wyścigowym jest znacznie bardziej wymagająca, niż jazda na dużym otwartej przestrzeni bez ukierunkowanych wytycznych. Na koniec, model samochodu powinien ruszać się jak najbliżej ideału. Nawet niewielkie odchylenia od ideału powodują, że następna krzywa nie będzie optymalnie przejeżdżała, was to jest natychmiast rozpoznawalne dla kierowcy. Uczy się intuicyjnie obchodzenia się z gazem i układem kierowniczym. 

Jeśli nie masz w pobliżu klubu, możesz oczywiście znaleźć odpowiednią witrynę, np. szukam żwirowni. Należy jednak zwrócić się o wydanie licencji przed pierwszym użyciem modelu przez właścicieli/operatorów. W tym kontekście można również wyjaśnić, w jakich okresach i na jakich obszarach teren może być wykorzystywany. Należy jednak również wyjaśnić, że eksploatacja modelu spalinowego nie narusza przepisów dotyczących ochrony środowiska, przyrody i zwierząt.

Z jakim paliwem samochody spalinowe Offroad są napędzane?

Modele samochodów Offroad w skali 1:6 lub 1:5 napędzane są z reguły silnikiem benzynowym. Paliwem do tych silników jest dostępna w handlu mieszanka oleju dwusuwowego i super benzyny w stosunku 1:25, która jest dostępna na każdej stacji benzynowej.

Jeśli silnik jest jeszcze nowy i musi nadal pracować, zaleca się stosowanie 2-taktowego oleju mineralnego. Jeśli silnik spalł paliwo o pojemności 5–10 L, można go przestawić na olej syntetyczny o pełnym cyklu, przy czym w przypadku niektórych silników benzynowych stosunek mieszania może zostać zmieniony do 1:50.

Dalsze wskazówki dotyczące stosunku mieszania paliwa znajdują się w dokumentacji modelu.

Carbon fighter

W przypadku silników spalinowych do modelu dostępne jest paliwo na stacji paliw.

Paliwo metanolowe jest dostępne w szerokiej gamie pojemników.

Modele samochodów Offroad w skali 1:8 z reguły są napędzane przy pomocy silników z zapłonem iskrowym, zwanych również silnikami spalinowymi lub silnikami z metanolem. Cechą szczególną tych silników jest zasada działania, która jest inspirowana silnikiem wysokoprężnym. Zamiast świecy zapłonowej w tych silnikach używana jest świeca żarowa, które przed startem musi być wcześniej wyżarzone.


Silniki te wymagają metanolu jako paliwa, które jest mieszane z olejem syntetycznym lub rycynowym w celu smarowania i nitrometanu w celu poprawy zapłonu lub zwiększenia wydajności.

Paliwo to jest mieszane w różnych zbiornikach i o różnej zawartości nitro.

Nasza praktyka:
Paliwo o zawartości 15–16% nitrometanu jest w pełni wystarczające do wprowadzenia. Wyższy udział nitrometanu sprawia, że paliwo jest niepotrzebnie drogie i zwiększa obciążenie silnika. Związane z tym zyski są interesujące przede wszystkim dla konkurencji.

Ważne: podczas spalania metanolu i nitrometanu powstają kwaśne pozostałości spalania, które należy zneutralizować specjalnymi olejami „po uruchomieniu”. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że łożyska kulkowe wału korbowego zaczną rdzewieć.

  

Co muszę wziąć pod uwagę, prowadząc model samochodu do spalania w terenie?

Uwaga! 
Obsługa modeli samochodów z silnikami spalinowymi ma pewien potencjał zagrożenia. Dlatego też dzieci i młodzież powinny uruchomić model z silnikiem spalinowym tylko pod nadzorem osoby dorosłej.

Silnik, tłumik lub inne części pojazdu, takie jak np. tarcze hamulcowe, mogą być bardzo gorące podczas pracy pojazdu. Powoduje to poważne ryzyko poparzenia. Z tego powodu przed przystąpieniem do montażu lub regulacji należy zaczekać, aż model ostygnie do temperatury otoczenia.

Pozwól silnikowi pracować

Prawdopodobnie najważniejszym elementem obsługi modelu samochodu spalinowego jest fakt, że silnik musi uruchomić.

Jeśli przyjrzeć się bliżej, szorstkie i niewywrotne części nowego silnika, inżynierowie silników samochodowych mówią wprost: Wszystkie obracające się lub ruchome części nowego silnika są bardziej precyzyjne. Do tego dochodzi jeszcze tolerancja produkcji, a także odkształcenia spowodowane obciążeniami termiczno-mechanicznymi.
Dlatego też dla silnika modelu istnieje wyraźna potrzeba włączenia tego silnika, aby ruchome części mogły się do siebie dostosować. Należy zwrócić uwagę na następujące punkty: Niska prędkość obrotowa bardzo tłustego paliwa/mieszanki powietrza powinna pozwolić na czas docierania z przerwami na pracę silnika przez co najmniej 30 minut

Po tym czasie silnik może być zmaczany w taki sposób, aby umożliwić działanie modelu pojazdu. Ostateczny proces docierania może potrwać kilka godzin, w zależności od silnika i paliwa. W tym czasie silnik powinien pracować z użyciem grubych ustawień gaźnika i z czasem ulegać większym zmianom w zależności od maksymalnej mocy.

Jeden silnik z bogatym ustawieniem gaźnika może nie osiągnąć maksymalnej możliwej wydajności. Nie robi to jednak żadnej szkody. Silnik o zbyt chudego ustawienia jest bardzo lekki i może przy tym w krótkim czasie wyrządzić znaczne szkody.

W przypadku silników spalinowych proces docierania jest niezwykle ważny.

Tylko z filtrem powietrza

Filtr powietrza

Nie działa w terenie bez filtra powietrza.

W przypadku dzianego wydostania się przez teren, z opon grozących rozgłupnie porusza się pył i brud w dużych ilościach. Tak powinno być. Silniki spalinowe są jednak bardzo wrażliwe na zanieczyszczenia, które przedostają się przez zasysane powietrze do komory silnika. Duże cząstki pyłu działają wtedy jak papier ścierny i w krótkim czasie niszczą powierzchnie bieżne tłoka i łożysk kulkowych.

Z tego powodu filtry powietrza są absolutną koniecznością! Aby zwiększyć efekt filtrowania, papier lub filtr piankowy są jeszcze nasączone specjalnym olejem do filtrów powietrza. Dzięki temu nawet najdrobniejsze cząstki są filtrowane z powietrza, a silnik dziękuje długiej żywotności.

Prawidłowo wyreguluj gaźnik

Samochód z napędem spalinowym Offroad wyróżnia się ustawienia gaźnika. Najlepszy model z najpotężniejszym silnikiem nie dostarczy Ci przyjemności z jazdy, jeśli silnik z powodu nieprawidłowo regulowanego gaźnika odporny jest na prędkość obrotową, a jego moc przy pełnym otwarciu przepustnicy zostanie całkowicie przerwana.

Z tego powodu należy zapoznać się z technologią i funkcjonowaniem śrub regulacyjnych gaźnika. Tylko wtedy kierowca jest w stanie idealnie ustawić silnik, aby w ten sposób zapewnić niezawodne działanie silnika w każdym zakresie prędkości obrotowej.

Maksymalna moc silnika jest ustawiana za pomocą śruby regulacji pełnego otwarcia przepustnicy (1) i dla biegu jałowego dostępna jest własna śruba regulacji biegu jałowego (2).

Modele pojazdów są z reguły dołączone do drogich instrukcji obsługi, które wskazują również na dokładną regulację za pomocą igieł gaźnika. Jednak niezależnie od tego, dla każdego użytkownika ważne jest rozwijanie pewnej wyczucia podczas ustawiania silnika.

Klasyczny, 2-igłowy gaźnik silnika nitrylowego.

Pozwól silnikowi się rozgrzać

Dopiero rozgrzać silnik, a następnie daj pełny gaz.

Każdy, kto chce cieszyć się silnikiem na modelu przez długi czas, może osiągnąć temperaturę roboczą. Ciepły silnik zapewnia stabilność warstwy smaru oleju, a ustawienie gaźnika jest doskonałe, ponieważ ustawienie igieł gaźnika jest zawsze wykonywane w temperaturze roboczej silnika. Teraz można bez wahania dodać pełną prędkość, a silnik szybko wykona zmiany prędkości obrotowej.

Jeśli przy zimnym silniku zostanie podana pełna gaz, nie została jeszcze zamontowana uciążliwa warstwa smaru. Zwiększone zużycie silnika, jak również większe szkody silnika mogą być tego skutkiem.
 

Nie przykręcaj gaźnika zbyt mocno

Jeśli model silnika zawsze działał dobrze i nagle nie uruchamia się lub pracuje z grubsza, najprawdopodobniej nie jest to spowodowane ustawieniem gaźnika. Doświadczenie pokazuje, że obracanie śrub regulacyjnych na biegu jałowym i przy pełnym otwarciu przepustnicy tylko pogarsza sytuację.
Lepiej szukać innych przyczyn, takich jak nieszczelne wąż paliwowy, zanieczyszczenia w układzie paliwowym, nieprawidłowy zapłon, świece zapłonowe lub świeca żarowa.

Nasza praktyczna wskazówka: kiedy znajdziesz idealne ustawienie dla śrub regulacyjnych gaźnika, powinieneś dokładnie zanotować ustawienie. Każdą śrubę regulacyjną należy obracać do oporu i liczyć przy tym obroty. Jeśli¼ można było wkręcać śrubę nastawczą np. o 2 obroty, ponownie otwórz śrubę o dokładnie tę wartość, aby śruba nastawcza ponownie znalazła się na pierwotnie doskonale pasującej wartości nastawczej. Przeprowadź ten proces przy śrubie regulacji pełnego otwarcia przepustnicy i biegu jałowego i zanotuj obie wartości.

Jeśli musisz później, w celu serwisu lub czyszczenia, zdemontować gaźnik i wyjąć śruby regulacyjne, można bez większego wysiłku ustawić gaźnik na idealne wartości na podstawie notowanych wartości.

  

Często zadawane pytania na temat modeli samochodów do spalania w terenie

Co dokładnie oznacza bogata lub uboga regulacja gaźnika?

Ustawienie „smarowania” jest ważne, gdy ilość paliwa w powietrzu zasysanym przez silnik jest wysoka. Jeśli śruby do regulacji gaźnika zostaną zmienione w taki sposób, aby silnik otrzymywał mniej paliwa, mówi się o „skromnym” ustawieniu. Ponieważ paliwo na silnik modelu jest również olejem do smarowania, niebezpieczne jest eksploatowanie silnika. Niedostateczne smarowanie może prowadzić do uszkodzeń silnika Darum lieber den Vergasser „fetter“ einstellen.


Gdzie można zdobyć paliwo do modeli samochodów z wewnętrznym spalaniem?

Paliwo dla modelu z silnikiem benzynowym dostaje się na każdą stację benzynową. Ważne jest przy tym, aby zwrócić uwagę na stosunek składników mieszanki. Paliwo do silników spalinowych spalania można uzyskać w sklepach Conrad Electronic filialach lub w sklepie modelowym. Ponieważ składniki paliw są substancjami toksycznymi, odsprzedaż następuje dopiero od 18 lat i po przedstawieniu dowodu tożsamości.

Mój model samochodu z silnikiem nitro w skali 1:8 jest bardzo silny. Czy coś jest zepsute?

Nie, wręcz przeciwnie. Wysoka jakość układu wydechowego świadczy o wysokim ustawieniu gaźnika. Oznacza to, że ilość paliwa w mieszaninie gazu i powietrza jest bardzo wysoka. To ustawienie jest dobre, gdy silnik jest jeszcze nowy. Z czasem gaźnik może być mamowany, a następnie układ wydechowy nie będzie tak mocny.


Jak mogę sprawdzić działanie świecy żarowej?

Wystarczy podłączyć świecę żarową w stanie zdemontowanym do panelu zasilania lub złącza świecy żarowej. W tej pustej dłoni można bardzo dobrze zobaczyć, czy spirala świeci się od pomarańczowego do jasnoczerwonego. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ świeca żarowa w krótkim czasie bardzo się nagrzewa.
 

Czy można uruchomić model samochodu spalinowego bez wiedzy fachowej?

Bez wiedzy specjalistycznej trudno będzie zrobić wiele w złym stanie. Odczytuje się do materii i nadaje się do wymaganej podstawowej wiedzy, lub jest stosowana w modelarstwie, który posiada już szeroką wiedzę na temat obsługi silników modelarskich.