Elektromobilność » Bądź ekologiczny i zmniejsz swoje wydatki

Elektromobilność jest prawdopodobnie jedną z najważniejszych innowacji technologicznych dla bardziej ekologicznej przyszłości, a zatem tematem, który w ostatnich latach staje się coraz ważniejszy.

Przyczyną tego są nie tylko rosnące ceny benzyny - wiele osób przesiada się na pojazdy elektryczne, a przynajmniej myśli o tym, ze względu na troskę o środowisko, a tym samym pragnienie zrównoważonego sposobu przemieszczania się.

Mobilność elektryczna to znacznie więcej niż przejściowy trend. To technologia, która ma potencjał do radykalnej zmiany naszego podejścia do mobilności - zarówno pod kątem wykorzystywanej energii do napędzania pojazdów w przyszłości, jak i sposobu, w jaki się przemieszczamy.

Pojazdy elektryczne cieszą się dużym zainteresowaniem nie tylko wśród osób prywatnych. Coraz więcej firm wyposaża swoje floty w samochody elektryczne. Istnieją ku temu dobre powody: menedżerów flot przekonują także stosunkowo niskie koszty utrzymania pojazdów. Pod tym względem samochody elektryczne są praktycznie bezkonkurencyjne. Z przyjemnością udzielimy dalszych informacji na temat mobilności elektrycznej.



Dlaczego elektromobilność jest przyszłością?

Elektryczne samochody, mimo rosnącej liczby nowych rejestracji, nie zdobyły jeszcze pełnej popularności. Wiele osób nadal trudno sobie wyobrazić całkowite pożegnanie z tradycyjnymi pojazdami spalinowymi. Jednakże, pojazdy elektryczne oferują szereg zalet:

Oszczędzanie zasobów

Mimo że eksperci nie są zgodni co do konkretnego momentu – zasoby paliw kopalnych są ograniczone i w niedalekiej przyszłości z pewnością zostaną wyczerpane. Choć zużycie w krajach uprzemysłowionych maleje, to rozwijające się kraje wykazują coraz większe zapotrzebowanie na ropę naftową, co powoduje, że światowa konsumpcja stale rośnie.

Z kolei pojazdy elektryczne są napędzane prądem i mogą być zasilane przez odnawialne źródła energii, takie jak energia słoneczna lub wiatrowa, co przyczynia się do zmniejszenia zależności od ograniczonych paliw kopalnych, takich jak ropa naftowa. Jeśli nawet zainstalowałeś własną stację ładowania w domu, nie tylko pomagasz chronić środowisko, ale także oszczędzasz pieniądze - pod warunkiem, że energia elektryczna pochodzi z własnego systemu solarnego.

Brak wpływu CO2 na klimat

W procesie spalania ropy naftowej lub produktów ropopochodnych, oprócz innych substancji szkodliwych, powstaje gaz cieplarniany - dwutlenek węgla (CO2), który uznawany jest za głównego sprawcę dramatycznych zmian klimatycznych. Do tego dochodzą masowe problemy środowiskowe wynikające z wydobycia, transportu i przetwarzania ropy naftowej

Z drugiej strony, samochody elektryczne nie emitują szkodliwych spalin, takich jak dwutlenek węgla, tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe, a zatem pomagają zmniejszyć emisję CO2 i poprawić jakość powietrza. Samochody elektryczne, zwłaszcza zasilane energią odnawialną, stanowią przyjazną dla środowiska alternatywę dla konwencjonalnych silników spalinowych.

Postęp technologiczny

Ostatnie lata przyniosły znaczące postępy w rozwoju technicznym silników elektrycznych i związanych z nimi systemów sterowania. Dzięki wykorzystaniu akumulatorów litowo-jonowych, pojazdy elektryczne stały się niezwykle efektywne i oferują praktyczne zasięgi

Jednocześnie trwają intensywne badania nad innowacyjnymi technologiami napędów i akumulatorów. Szuka się rozwiązań, które nie tylko oferują wyższą gęstość energii, ale również generują niższy ślad węglowy.

W szerszej perspektywie, elektromobilność napędza postęp technologiczny w całym sektorze motoryzacyjnym. Rozwój wysokowydajnych akumulatorów i systemów ładowania inspiruje do innowacji. Pojazdy elektryczne umożliwiają także rozwój zaawansowanych funkcji łączności, w tym bezprzewodowych aktualizacji i integracji z inteligentnymi sieciami. Te technologiczne innowacje mają potencjał, aby zwiększyć wydajność pojazdów, ich bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania.

Korzyści ekonomiczne

Wzrost elektromobilności przynosi również liczne korzyści ekonomiczne. Przykładowo, na rozwoju branży pojazdów elektrycznych może skorzystać ogół społeczeństwa, ponieważ konieczne jest tworzenie nowych miejsc pracy w takich obszarach jak produkcja akumulatorów, elektronika i technologia ładowania.

Ponadto promowanie elektromobilności wzmacnia lokalną gospodarkę i zmniejsza zależność od importowanych paliw kopalnych.

Korzyści czerpią również osoby prywatne: ponieważ koszty eksploatacji są zazwyczaj niższe niż w przypadku konwencjonalnych pojazdów z silnikami spalinowymi, pojazdy elektryczne okazują się bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie. Ogólnie rzecz biorąc, wymagają one również mniejszych nakładów na konserwację i charakteryzują się większą niezawodnością niż tradycyjne samochody, dzięki mniejszej liczbie ruchomych części. Mogą także być wykorzystywane do magazynowania nadwyżek energii elektrycznej i jej zwrotu do sieci w razie potrzeby.



Silnik elektryczny kontra spalinowy - porównanie dwóch koncepcji napędu

Wiele osób, chcąc kupić nowy pojazd w dzisiejszych czasach, staje przed pytaniem, czy powinien on być wyposażony w silnik spalinowy czy elektryczny. Dlatego też przyjrzeliśmy się bliżej najważniejszym punktom tych dwóch koncepcji napędu.

  Silnik spalinowy Silnik elektryczny
Szkody ekologiczne Pomimo oczyszczania gazów spalinowych, środowisko ulega znacznemu zanieczyszczeniu dwutlenkiem węgla, drobnym pyłem i tlenkami azotu. Działanie neutralne dla klimatu, jeżeli energia elektryczna pochodzi ze źródeł odnawialnych.
Produkcja akumulatorów pochłania dużo energii i zasobów, co pogarsza bilans CO 2
Złożoność

Nowoczesny i złożony silnik spalinowy składa się z około 2500 elementów i dlatego jest podatny na uszkodzenia.

Główne elementy to tłok, blok cylindrów, wał korbowy, wałek rozrządu, zawory, układ wtryskowy, układ wydechowy, układ zapłonowy..

Silnik elektryczny składa się tylko z około 250 elementów.

Głównymi elementami są wirnik, uzwojenia stojana, obudowa, łożyska i połączenia. 

Sprzęgło i układ wydechowy nie są wymagane.

Rozwój wydajności

Szersze dostarczanie mocy tylko w wyższym zakresie prędkości.

Wysoka wydajność szczytowa, często lepsza na dłuższych dystansach lub przy wyższych prędkościach.

Wysoki moment obrotowy nawet przy niskich prędkościach, co zapewnia szybkie przyspieszenie i dużą siłę uciągu.

Maksymalna moc jest zwykle dostarczana w środkowym zakresie prędkości..

Klimatyzacja

Praca sprężarki chłodzącej powoduje większe zużycie paliwa.
Ciepło jest produktem odpadowym silnika.

Chłodzenie i ogrzewanie odbywa się elektrycznie, co prowadzi do zmniejszenia maksymalnego zasięgu.

Jeśli chcesz utrzymać klimatyzację podczas postoju, możesz ogrzać lub schłodzić samochód, gdy jest on podłączony do stacji ładowania.

Konserwacja

Regularna wymiana oleju, filtra oleju, świec zapłonowych, filtra paliwa,paska rozrządu lub łańcucha rozrządu.

W razie potrzeby wymiana sprzęgła, filtra cząstek stałych lub układu wydechowego.

Układ napędowy (akumulator) jest zazwyczaj całkowicie bezobsługowy, choć zalecane są regularne przeglądy hamulców, opon i układów chłodzenia.
Infrastruktura ładowania Tankowanie benzyny lub oleju napędowego jest możliwe na wszystkich tradycyjnych stacjach benzynowych. Infrastruktura potrzebna do ładowania baterii. Możliwa poprzez gniazdka domowe, (prywatne) Wallboxy,, stacje szybkiego ładowania na parkingach lub przy stacjach autostradowych, stacje ładowania przy hotelach lub restauracjach itd.

Zasięg

 

\W zależności od wielkości zbiornika i zużycia paliwa przez pojazd.

Średnio 500 - 800 kilometrów na pełny zbiornik

W zależności od pojemności i wydajności akumulatora.

Średnio 200 - 600 kilometrów / ładowanie (ciągle się poprawia)

Poziom hałasu Poziom hałasu średnio 70 - 80 dB (normalna prędkość)

Prawie cicho

Średnio 50 - 60 dB (normalna prędkość)



Kupno czy leasing samochodu elektrycznego? Zalety i wady

Po podjęciu decyzji o zakupie pojazdu elektrycznego pojawia się kolejne pytanie: czy lepiej jest go nabyć, czy wziąć w leasing? Obie opcje mają swoje wady i zalety, dlatego pokrótce podsumowaliśmy najważniejsze kwestie, które należy wziąć pod uwagę.

Zakup samochodu elektrycznego

Zalety:

  • Samochód jest własnością, można z niego swobodnie korzystać
  • Brak limitu kilometrów
  • Swobodny wybór warsztatu (możliwość porównania cen)
  • Swobodny wybór ubezpieczenia (w pełni / częściowo kompleksowe)
  • Możliwość dowolnej modyfikacji samochodu
  • Możliwość sprzedaży

Wady:

  • Wysoka inwestycja początkowa
  • Czasami konieczne są pożyczki
  • Ciągła utrata wartości
  • Ryzyko kosztów naprawy
  • Żywotność baterii jest ograniczona
  • Brak możliwości łatwej wymiany/zwrotu pojazdu

Leasing samochodu elektrycznego

Zalety:

  • Niższa inwestycja początkowa
  • Często korzystne stawki leasingu
  • Możliwe niższe koszty napraw (umowa serwisowa)
  • Samochód można łatwo zwrócić / wymienić
  • Nieznaczna amortyzacja
  • Szczególnie korzystne dla klientów komercyjnych

Wady:

  • Samochód nie jest własnością 
  • Ograniczona liczba kilometrów (dodatkowe kilometry są płatne)
  • Nie każda umowa leasingowa pozwala na jazdę za granicą
  • Regularne przeglądy i wizyty kontrolne
  • Częste wizyty w (drogich) autoryzowanych warsztatach
  • Częsty obowiązek wykupienia drogiego, w pełni kompleksowego ubezpieczenia

Jeśli spojrzeć na oba zestawienia, to widać, że - pomimo pozornie porównywalnej liczby wad i zalet - leasing samochodu elektrycznego może być jak najbardziej opłacalny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak szybko rozwija się technologia, obecne modele mogą być znacznie przestarzałe w ciągu zaledwie kilku lat. Już dziś czynione są ogromne postępy w zakresie zasięgu, wydajności baterii i czasu ładowania. Jeśli więc bierzesz samochód w leasing, skorzystasz na jego regularnej wymianie. Jeśli wolisz kupić samochód, zdecydowanie powinieneś wziąć pod uwagę ryzyko, że Twój nowo zakupiony pojazd może być przestarzały już za kilka lat.



Prawidłowe ładowanie pojazdów elektrycznych

Akumulator, centralny element każdego pojazdu elektrycznego, odgrywa decydującą rolę w określaniu zasięgu danego samochodu elektrycznego dzięki swojej pojemności przed koniecznością zatrzymania się na ładowanie.

Ładowanie jest teraz szybkie i łatwe - od ładowania na publicznych stacjach szybkiego ładowania, przez wallbox w domu lub (w nagłych wypadkach!) nawet przez zwykłe gniazdko sieciowe, wszystko jest możliwe.

Ładowanie z gniazdka sieciowego

Ładowanie z domowego gniazdka, znanego również jako gniazdo ze stykiem ochronnym lub gniazdo CEE, na pierwszy rzut oka wydaje się oczywiste i nieskomplikowane. W końcu nie każdy właściciel samochodu elektrycznego ma w domu własną skrzynkę Wallbox.

Jednak zarówno dostawcy energii, jak i producenci samochodów zalecają, aby robić to tylko w sytuacjach awaryjnych. Wyłącznie wtedy, gdy skrzynka kontrolna (ICCB In Cable Control Box) jest zintegrowana z kablem ładującym, dzięki czemu gniazdo sieciowe nie jest przeciążone przez zapotrzebowanie pojazdu na energię.  Wynika to z faktu, że gniazda o napięciu wyjściowym 230 V i natężeniu prądu 10-16 A są w rzeczywistości zaprojektowane do przesyłania znacznie mniejszych ilości energii elektrycznej. Dlatego też dostarczają one tylko moc ładowania od 2,4 kW do maksymalnie 3,7 kW - znacznie mniej niż rzeczywiste wymagania samochodu elektrycznego.

W zależności od tego, które gniazdo sieciowe jest dostępne, proces ładowania może trwać kilka godzin. Ponadto wysokie obciążenie ładowarki powoduje jej nagrzewanie się, co w najgorszym przypadku może doprowadzić nawet do stopienia kabla lub pożaru. Z tego powodu tak zwane "ładowanie awaryjne" powinno odbywać się wyłącznie za pośrednictwem specjalnie zabezpieczonych gniazdek.


Ładowanie w stacji ładowania

Stacja Wallbox jest na stałe podłączona do instalacji elektrycznej i może zapewnić moc ładowania do 22 kW, w zależności od konstrukcji kabli zasilających.

Znacznie skraca to czas ładowania, a pojazd jest szybko gotowy do ponownego użycia. Po podłączeniu kabla stacji Wallbox do samochodu, ładowarka w pojeździe rozpoznaje, jak bardzo może być obciążone przyłącze zasilania.


Ładowanie na publicznej stacji ładowania

Ładowanie na publicznych stacjach działa w podobny sposób, jak na stacjach Wallbox. Większość publicznych stacji jest wyposażona w kabel i wtyczkę pasującą do najpopularniejszych pojazdów elektrycznych.  Zazwyczaj jest to gniazdo dla standardowych wtyczek "Type 2". Niektóre stacje wymagają jednak posiadania własnego kabla.

Z tego powodu zaleca się, aby zawsze mieć w pojeździe kabel do ładowania, który z jednej strony pasuje do złącza w pojeździe, a z drugiej ma wtyczkę typu 2.

Kabel z wtyczką CCS lub CHAdeMO jest odpowiedni tylko na stacjach szybkiego ładowania z ładowaniem prądem stałym (często na stacjach benzynowych przy autostradach).


Przydatne akcesoria do pojazdu elektrycznego

Poniższe produkty z naszej oferty zainteresują w szczególności klientów firmowych. Istnieją jednak również warte uwagi oferty dla klientów prywatnych.



Zalety i wady różnych opcji ładowania

  Zalety Wady
Gniazdo sieciowe

Może być ładowany z dowolnego przyłącza zasilania..

Niezależność od publicznych stacji ładowania..

Zalecane tylko w sytuacjach awaryjnych.

Należy użyć kabla do ładowania z ICCB.

Proces ładowania może trwać bardzo długo

 

Wallbox

Ładowanie w garażu w domu..

Proces ładowania jest szybki.

Wallbox wymaga własnego przewodu zasilającego.

Instalacja musi zostać przeprowadzona przez wykwalifikowanego elektryka.

 

Publiczne stacje ładowania

Zwiększa zasięg pojazdu..

Proces ładowania jest szybki.

Możliwe częściowo bezpłatne ładowanie.

Należy mieć przy sobie kabel do ładowania.

Podczas procesu ładowania pojazd jest zaparkowany w miejscu publicznym.

Większość kierowców samochodów elektrycznych ładuje swój pojazd w domu na prywatnej stacji ładowania lub w stacji Wallbox. Powinni oni jednak zawsze mieć ze sobą w pojeździe odpowiednie kable do ładowania, aby móc naładować akumulator podczas podróży i uniknąć ryzyka utknięcia w nieprzewidzianych sytuacjach.



Jak długo trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Czas potrzebny do pełnego naładowania samochodu elektrycznego zależy od wielu czynników. Po pierwsze, decydujący jest stan naładowania akumulatora. Jeśli został on tylko częściowo rozładowany, naładuje się znacznie szybciej niż w przypadku całkowitego rozładowania akumulatora pojazdu.

Rzeczywisty czas ładowania zależy również od pojemności akumulatora pojazdu (kWh), mocy źródła prądu ładowania (Kw) i technologii ładowania pojazdu.

Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że akumulator pojazdu może często pochłaniać większą ilość energii niż może dostarczyć źródło zasilania. Dlatego też stacje ładowania Wallbox lub kontrolery kablowe informują ładowarki w pojazdach, jak wysokie może być obciążenie gniazda ładowania.

Ładowanie w domu lub na publicznej stacji ładowania

Jeśli moc wyjściowa gniazda jest ograniczona, czas ładowania będzie dłuższy. Korzystając z prostego wzoru, każdy może samodzielnie obliczyć, jak długo trzeba ładować różne modele samochodów elektrycznych:

Pojemność akumulatora (kWh) / moc ładowania (kW) = czas ładowania (h)

Zakładając pojazd średniej klasy o pojemności akumulatora 58 kWh (kilowatogodzin), daje to następujące czasy ładowania (od 0 do 100 procent):

  • W przypadku gniazda sieciowego o mocy 2,3 kW ładowanie trwa około 25-26 godzin.
  • W przypadku stacji ładującej o mocy 7,4 kW ładowanie trwa około 7,5 godziny.
  • W przypadku stacji ładującej o mocy 11 kW czas ładowania wynosi około 5-6 godzin.
  • W przypadku stacji ładującej o mocy 22 kW czas ładowania wynosi około 2,5-3 godzin.

Ładowanie w stacji szybkiego ładowania

Jeśli chcesz pokonać dłuższe dystanse i jedziesz na przykład autostradą, różne stacje paliw i stacje benzynowe oferują również opcję ładowania samochodu elektrycznego na stacji szybkiego ładowania. Zaczynają się one od mocy ładowania 50 kW, ale istnieje również opcja szybkiego ładowania samochodu z mocą 150 kW lub nawet 350 kW. Ta ostatnia funkcja jest jednak obecnie obsługiwana tylko przez kilka modeli pojazdów.

Jeśli ponownie założymy silnik VW ID.3, daje to następujące czasy ładowania (od 0 do 80 procent):

  • W przypadku stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW ładowanie trwa do 1 godziny.
  • W przypadku stacji szybkiego ładowania o mocy 150 kW ładowanie trwa 20-25 minut.
  • W przypadku stacji szybkiego ładowania o mocy 350 kW ładowanie trwa 10-15 minut.