Elektromobilność - bądź ekologiczny i jednocześnie oszczędzaj
E-mobilność nabiera rozpędu. Producenci samochodów w swoich ofertach coraz częściej skupiają się na zapewnieniu użytkownikom coraz większej ilości propozycji pojazdów elektrycznych, a wraz ze wzrostem liczby aut rozbudowuje się infrastruktura ładowania.
To nie tylko interesująca opcja dla osób prywatnych, coraz więcej firm decyduje się na uzupełnienie swojej floty o pojazdy elektryczne. Menadżerowie flot zwracają szczególną uwagę na niskie koszty utrzymania pojazdów. Pod tym względem tzw. "elektryki" są praktycznie bezkonkurencyjne.
Elektromobilność to przyszłość
Wiele osób wciąż ma pewną obawę przed zakupem pojazdów napędzanych energią elektryczną. Wynika to z braku zaufanie do nowości, braku rzetelnej wiedzy oraz przywiązania do znanych na rynku od lat silników spalinowych. Isteniej kilka powodów dla, których przy zakupie nowego samochodu warto zdecydować się tym razem na pojazd elektryczny:
Ograniczona ilość paliw kopalnych
Nawet jeśli eksperci nie zgadzają się co do terminu, to rezerwy paliw kopalnych są ograniczone i z pewnością zostaną wyczerpane w najbliższej przyszłości.
Chociaż zużycie w krajach uprzemysłowionych spada, kraje wchodzące w okres rozwoju mają coraz większe zapotrzebowanie na ropę naftową, co oznacza, że światowe zużycie stale rośnie.
Zanieczyszczenie klimatu przez CO2
Spalanie ropy naftowej lub produktów ropopochodnych powoduje, oprócz innych zanieczyszczeń, powstawanie gazu cieplarnianego - dwutlenku węgla, który jest uważany za główną przyczynę dramatycznych zmian klimatycznych.
Do tego dochodzą ogromne problemy środowiskowe spowodowane wydobyciem, transportem i przetwarzaniem ropy naftowej.
Rozwój techniczny w dziedzinie napędów elektrycznych
Rozwój techniczny silników elektrycznych i związanych z nimi systemów sterowania poczynił w ostatnich latach gigantyczne postępy.
W połączeniu z nowymi, wysokowydajnymi akumulatorami litowymi, pojazdy elektryczne dysponują ogromną mocą i praktycznym zasięgiem.
Silnik elektryczny vs. spalinowy - porównanie dwóch koncepcji napędu
Przy zakupie nowego pojazdu pojawia się dziś pytanie, czy powinien to być pojazd z silnikiem spalinowym, czy z napędem elektrycznym. Dlatego też przyjrzeliśmy się bliżej najważniejszym punktom obu koncepcji napędu.
Silnik spalinowy |
Silnik elektryczny |
|
Ekologia | Pomimo oczyszczania spalin, powoduje znaczne zanieczyszczenie środowiska dwutlenkiem węgla, drobnym pyłem i tlenkami azotu. | Działanie neutralne dla klimatu, jeśli energia elektryczna pochodzi ze źródeł odnawialnych. Produkcja baterii jest energochłonna, co pogarsza bilans CO 2 . |
Złożoność | Nowoczesny i złożony silnik spalinowy składa się z około 2500 elementów i dlatego jest podatny na uszkodzenia | Tylko ok. 250 elementów. Sprzęgło i układ wydechowy nie są wymagane. |
Rozwój wydajności | Maksymalna moc przy określonej prędkości. Wymagana jest ręczna skrzynia biegów. | Ekstremalny moment obrotowy natychmiast po uruchomieniu. Dostępna jest tylko prosta przekładnia redukcyjna. |
Konserwacja | Regularna wymiana oleju, filtra oleju, świec zapłonowych, filtra paliwa, paska rozrządu lub łańcucha rozrządu. W razie potrzeby wymiana sprzęgła, filtra cząstek stałych lub układu wydechowego. | Układ napędowy jest z reguły całkowicie bezobsługowy. |
Klimatyzacja | Praca sprężarki chłodzącej prowadzi do większego zużycia paliwa. Ciepło grzewcze jest produktem odpadowym silnika. | Chłodzenie i ogrzewanie jest elektryczne, co zmniejsza maksymalny zasięg. |
Prawidłowe ładowanie pojazdów elektrycznych
Konieczność ładowania pojazdów jest często podawana, jako główny powód rezygnacji z samochodów elektrycznych. Jednak obecnie proces ten jest szybki i łatwy. Co więcej, istnieje wiele różnych sposobów ładowania pojazdów elektrycznych. A na miejscu parkingowym nie musi być nawet specjalnego urządzenia do ładowania. Zasadniczo wystarczy prąd z gniazdka, ale można to również zrobić wygodniej i szybciej:
Ładowanie z gniazdka sieciowego
Ta możliwość ładowanie nie jest skomplikowana i umożliwia ładowanie pojazdu elektrycznego w każdym standardowym gniazdku z uziemieniem lub gniazdku CEE.
Skrzynka kontrolna (ICCB In Cable Control Box) jest zintegrowana z kablem, dzięki czemu gniazdo sieciowe nie jest przeciążone zapotrzebowaniem na energię przez pojazd. Minusem ładowania z dostępnego gniazdka sieciowego jest długi proces uzupełniana energii akumulatora samochodu, który może trwać nawet kilkanaście godzin.
Ładowanie w skrzynce naściennej
Wallbox jest na stałe podłączony do instalacji elektrycznej i w zależności od wykonania przewodów zasilających może zapewnić moc ładowania do 22 kW.
Dzięki temu czas ładowania znacznie się skraca, a pojazd jest szybko gotowy do podróży. Po podłączeniu kabla wallboxa do pojazdu, ładowarka w pojeździe wykrywa, jak bardzo obciążone może być połączenie zasilania.
Ładowanie w publicznych stacjach
Publiczne stacje ładowania są zazwyczaj wyposażone w gniazda dla znormalizowanych wtyczek "Typ 2". Z tego powodu konieczne jest posiadanie w pojeździe kabla do ładowania, który z jednej strony pasuje do przyłącza w pojeździe, a z drugiej strony posiada wtyczkę typu 2.
Tylko w przypadku stacji szybkiego ładowania z ładowaniem prądem stałym odpowiedni jest kabel z wtyczką CCS lub CHAdeMO.
Zalety i wady różnych opcji ładowania
Większość kierowców samochodów elektrycznych korzysta z prywatnej stacji ładowania lub wallboxa na przydomowym parkingu. Ponadto w pojeździe powinny znajdować się odpowiednie kable do ładowania, dzięki czemu nigdy nie pozostaniesz z pustym akumulatorem, nawet w nieprzewidzianych sytuacjach.
Zalety |
Wady |
|
Gniazdo zasilania | Można ładować w każdym gniazdku elektrycznym. Niezależność od publicznych stacji ładowania. | Należy użyć kabla do ładowania z ICCB. Proces ładowania może trwać bardzo długo. |
Wallbox | Ładowanie w przydomowym garażu . Proces ładowania jest znacznie krótszy niż w przypadku gniazdka. | Skrzynka ścienna potrzebuje własnego przewodu zasilającego. Instalacja musi być przeprowadzona przez wykwalifikowanego elektryka. |
Publiczna stacja ładowania | Zwiększa zasięg pojazdu. Proces ładowania przebiega szybko. Możliwość częściowo bezpłatnego ładowania. | Należy mieć przy sobie kabel do ładowania. Podczas procesu ładowania pojazd jest zaparkowany w miejscu publicznym. |
Jaki jest czas ładowania samochodu elektrycznego?
To, ile czasu zajmuje pełne naładowanie samochodu elektrycznego, zależy od różnych czynników. Przede wszystkim decydujący jest stan rozładowania akumulatora. Jeśli akumulator został rozładowany tylko częściowo, ładowanie przebiega znacznie szybciej niż w przypadku całkowitego rozładowania.
Ważną rolę odgrywa również wydajność źródła prądu ładowania. Warto wiedzieć, że akumulator pojazdu często może przyjąć większe ilości energii niż jest w stanie dostarczyć źródło zasilania. Dlatego też wallboxy lub sterowniki kablowe informują ładowarki w pojazdach, jak wysoko może być obciążone gniazdo ładowania.
Jeśli moc wyjściowa gniazda jest ograniczona, czas ładowania wydłuża się. Przy założeniu, że pojazd klasy średniej, taki jak Volkswagen ID.3, posiada akumulator o pojemności 58 kWh (kilowatogodzin), czas ładowania będzie następujący:
- W przypadku gniazdka sieciowego o mocy 3,68 kW ładowanie trwa 15,8 godziny.
- W przypadku stacji ładowania o mocy 7,4 kW ładowanie trwa do 7,8 godziny.
- W przypadku stacji ładowania o mocy 11 kW ładowanie trwa do 5,3 godziny.
- W przypadku stacji ładowania o mocy 22 kW ładowanie trwa do 2,6 godziny.
"